3 סוגים של מפתחים שיצא לי לפגוש (ואיך לעבוד איתם)

בתפקידים האחרונים שמילאתי, עבדתי קרוב מאוד עם מפתחי ווב שונים – גם מפתחי צד לקוח וגם מפתחי צד שרת, אבל זו לא השונות אליה אני מתכוון. יכול להיות שאתם מפתחים בעצמכם או שיש לכם יכולת לכתוב קוד, אבל הפוסט הזה מדבר על איך להתייחס למפתחים ובאיזו צורה יש לעבוד איתם, במיוחד כאשר הם חלק מצוות המורכב ממפתחים, מעצבים ומומחי חוויית משתמש*.

1. המפתח הבודד

המפתח “הבודד” הוא הסוג הראשון של המפתחים, הוא פשוט רוצה שהעבודה שלו תתקדם ותסתיים. לעיתים הוא יגיד משהו בסגנון של “זה לא התפקיד שלי לעצב” או “רק תגיד לי מה צריך לעשות”.

כשנתקלתי לראשונה במפתח כזה נרתעתי – עד עכשיו, כל מי שעבדתי איתו, תמיד שאף להתפתח למקומות אחרים, ללמוד ולהשאיר חותם על המוצר. גישה כזו (בצבא קראנו לה “ראש קטן”), גרמה לי לחוסר נוחות ואף יותר מזה – לא הבנתי איך עובד בחברה, כחלק מצוות או מחלקה שאמונה על מוצר מסויים, יכול להיות מנותק ולא להתעניין במטרה או בצורך של המוצר.

ואז גיליתי איך צריך לעבוד עם סוג כזה של מתכנתים – למדתי שהדרך הטובה ביותר לעבוד איתם היא פשוט להניח להם לעשות את מה שהם צריכים לעשות, ולכבד את זה. אם משהו לא יהיה מובן להם במהלך העבודה – הם יבואו וישאלו מה שצריך כדי לקבל את התשובה שהם צריכים. אבל (!) אל תסמכו על זה שהם יבואו לשאול בעצמם, עדיף כבר בשלב הראשון לנדב כמה שיותר מידע שנראה רלוונטי (עיצובים, ממשקים, אפיונים, וכו’).

2. המפתח הכל יכול

מפתח מהסוג הזה לעולם (לעולם!) לא ישכח לספר לך כמה טוב הוא במה שהוא עושה ומה הוא יכול לעשות. לרוב, הוא צודק. היכולות של מפתח מהסוג הזה הן מדהימות. אני מאוד מעריך את הסוג הזה של המפתחים, בעיקר בגלל התפיסה והרצון שלהם להיות מעורבים בתהליכים שלאו דווקא נוגעים אליהם. אבל (וזה אבל גדול), יש מצבים בהם חייבים לעצור אותם. מפתחים מהסוג הזה מרגישים שהם יודעים הכל, גם בתחומים שהם פחות מבינים בהם. כשזה מגיע לאפיון ממשקים או עיצוב המוצר עצמו, המפתח הכל יכול לא יחסוך את דעתו ואת האני מאמין שלו, שלרוב מתייחסת לזוית ראייה אחת. היתרון המרכזי בתפיסה הזו היא שהיא מאפשרת לפתח דיון עם המעצבים ומאפייני חוויית המשתמש תוך כדי הצגת זויות שונות.

חוק טוב שיכול להתאים כאן מאוד (ובכלל, כחוק לחיים) קובע כי יש להקשיב לכולם, אבל לעשות את מה שנכון בסופו של דבר.

ובמאמר מוסגר, אם כבר ציינתי עיצוב וחוויית משתמש – קל להיות מונע על ידי חידושים טכנולוגים, אבל כשזה מגיע לעיצוב ולאפיון חוויית המשתמש של מוצר מסויים, אסור לשכוח עבור מי אנחנו מעצבים ומי עתיד להשתמש במוצר הזה.

3. המפתח הפתוח

רוב המתכנתים הטובים ביותר שהכרתי נכנסים לקטגוריה הזו, ולא (רק) בגלל שהקוד שהם כותבים הוא יצירת אומנות. למה המפתח פתוח? להכל. הוא פתוח וסקרן לכל מה שנוגע לאפיון חוויית משתמש ועיצוב, מה החשיבה שעומדת מאחורי מסלול המשתמש (User Journey) ואפיון הממשק שנוצר בעקבותיו.

בקרוב המקרים המפתחים הללו תורמים בצורה איכותית וגורמים לפרץ של יצירתיות בפתרון בעיות הבא לידי ביטוי בדיונים סביב נושא מסויים ובביצוע פרקטי בסופו של דבר. ככל שיינתן למפתחים הללו יותר כלים והבנה אודות המוצר, אפיון חוויית המשתמש שלו ומסלולי המשתמש הרלוונטים – כך המוצר יוכל להגיע לגבהים חדשים.

יהיה טוב

אמנם חילקתי את המפתחים לשלושה סוגים (זו אפילו כותרת הפוסט) אבל להגיד שמפתח נופל לקטגוריה אחת בלבד תהיה החטאה. תמיד תהיה הקטגוריה העיקרית, זו שמאפיינת את הבסיס של המפתח, אבל לרוב יהיו גם “נגיעות” של הקטגוריות הנוספות. הדבר החשוב שצריך לעשות (בכל הקטגוריות, מיינד יו) היא קודם כל להקשיב למפתחים שלכם ולדבר איתם באותה השפה (אני לרוב משמש כמתרגם בין המפתח ללקוח). מפתחים חושבים בצורה שונה ממעצבים, ממאפייני חוויית משתמש ובאופן כללי – מכל אדם אחר (אני צוחק, חלקית), חשוב להיות עם ראש פתוח כשהם מציעים רעיונות כי לרוב צורת החשיבה שלהם היא מאוד לוגית. מצד שני, כדאי מדי פעם לאתגר אותם עם פתרונות שונים ממה שהם רגילים.

זה תמיד מתגמל כשאנשים שונים, מתחומים (כביכול) שונים, מצליחים לעבוד ביחד ולגשר על ההבדלים בתפיסות. לכן חשוב לזכור תמיד שמעצבים, מאפיינים ומפתחים נמצאים באותה סירה (או מוצר), אין דבר כזה “הם” ו”אנחנו”.

* ההתייחסות למפתחי פרונט, מעצבים ומומחי חוויית משתמש כצוות\חטיבה אחת היא גישה יחסית חדשה וחיובית בעולם הקריאייטיב והפיתוח, ואני באמת מתכנן להתייחס אליה באחד הפוסטים הבאים.

תגובה אחת
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש מצב שתאהבו גם את זה