מגמות עיצובית חדשות לקראת 2016-2017: התחזית

בזמן שכולם מתעסקים כל הזמן במגמות העיצוביות החדשות ובאלה הצפויות להשפיע עלינו בשנה הקרובה, הייתי מעוניין להסתכל קדימה ולטווח רחוק יותר. היום, חודש וחצי לפני סיום השנה, אפשר לקבוע מה היו המגמות העיקריות בעיצוב שהוטמעו והשפיעו על תעשיית האונליין, לא רק הבחינה של “איך הדברים נראים” אלא בעיקר על “איך הדברים עובדים”. בהרבה ארגונים הגישה השולטת היא שמחלקת המוצר היא זו שמובילה את הפיתוחים החדשים, וזו גישה נכונה ברוב המקרים. הבעיה היא ההתעלמות מהחלק הכל כך חשוב שמביא העיצוב לעולם המוצר – החדשנות, פתרון בעיות בצורה יצירתית ולעיתים גם הבנה נכונה יותר של הלקוח.

התייחסתי בצורה מאוד עדינה לשינוי התפיסה והאבולוציה של מחלקות קריאייטיב בפוסט הקודם (3 סוגים של מפתחים) כשהכוונה היא איחוד של מעצבים, אנשי פיתוח צד לקוח ומומחי חוויית משתמש. ארחיב על האבולוציה הכל כך נכונה הזו בפוסט נפרד, אבל דווקא כאן חשוב לציין שמרבית המגמות אותם אציג בפוסט הזה משתמשות בתמהיל של עיצוב-פיתוח-יואיקס, והרבה מהשינויים שאני צופה (או לפחות, מקווה שיקרו) משלבות את שלושת העולמות הללו.

אני מאוד אוהב לעצב. זו התשוקה האמיתית שלי בכל יום וכמעט בכל שעה (היי, ארוחות צהריים עדיין קיימות בעולם) ולמזלי יוצא לי לעבוד עם אנשי קריאייטיב איכותיים, מקצועיים וברמה גבוהה. האתגרים בהם אנו נתקלים בכל יום גורמים לנו לשפר את היכולות הקריאטיביות, ולמצוא פתרונות פורצי גבולות (או כמו שאנחנו אוהבים להגיד – “חשיבה מחוץ לקופסא”). המגמה העיקרית והברורה שנכנסה לחיינו ב-24 החודשים האחרונים הייתה ללא ספק המעבר למובייל, מגמה שקיבלה את הדחיפה המשמעותית שלה באפריל האחרון כשגוגל שינו את האלגוריתם שלהם (המוביילגדון). אבל אפשר לזהות מגמות עיצוביות נוספות, חלקן מעצבנות מאוד, ששינו את עולם האונליין בצורה משמעותית. התמונות הרחבות כרקע המשולבות עם גלילה ארוכה ואינסופית, שקופיות-גלריה ענקיות, ומקטעי פרארלקס (parallax) הפכו לשכיחים מאוד באתרים שהגיחו לאוויר העולם בתקופה האחרונה. ניקח את זה יחד עם מהפכת אתרי הוורדפרס, שיצרו שוק חדש של תבניות משוכפלות עם שינויים קטנים וקיבלנו מליוני אתרי אינטרנט ואפליקציות שקשה להבדיל ביניהם. גם אני הייתי חלק מהטמעת המגמות הללו, בהתחלה כי הן היו חדשות ואחר כך כי זה היה הסטנדרט. אם הייתי יכול לשנות חלק מהפרוייקטים עליהם עבדתי בשנה האחרונה, אני משוכנע שלא הייתי מיישם את המגמות הללו שוב. אבל אם אנחנו רוצים אתרים שיראו מודרנים גם בעוד שנה או שנתיים, מה אנחנו צריכים לעשות? איך אנחנו אמורים לעצב את האינטרנט מחדש, איך נקלע למגמות החדשות או, אפילו עדיף, לאיזה מגמות חדשות נוביל את עולם האינטרנט? הנה הניחושים שלי.

 

ישן יכול גם להיות חדשני

כשהאייפון הראשון יצא ונחשפנו לעולם האפליקציות ומערכת הפעלה מעוצבת וחדשה, נחשפנו גם למקוריות של סטיב ג’ובס בכל הנוגע לעיצוב והכנסה של העולם “האמיתי” והישן לתוך עולם חדש ומתקדם. אייקונים של אפליקציות שנראים כמו מכשירים מהעולם הישן יותר הפכו שער הכניסה לעולם חדש, טכנולוגי ומתקדם. זה בא לידי ביטוי באייקונים של אפליקציות כמו יוטיוב (טלויזיה ישנה), אנשי הקשר (מחברת אנשי קשר), המייל (מעטפה) וכו’. השימוש במוצר אמיתי וישן כמסמל משהו דיגיטלי וחדש הופך את חוויית השימוש להרבה יותר אינטואיטיבית ואמיתית. ואז קרה מה שקורה בדרך כלל כשמשהו חדש ומרגש קורה, במיוחד כשזה בא מהכיוון של אפל – רבים הפכו את התפיסה הזו לקרקע עליה בונים קונספט עיצובי חדש, ומאחר וכולם למעשה העתיקו את התפיסה הזו היא כבר לא הייתה מיוחדת ונהיה מאוד קשה לבצע הבחנה בין משהו מקורי להעתק איכותי (יותר או פחות). זוהי תופעת לוואי של הטמעה המונית. החלוצים שיישמו את המגמה הזו בתחילת דרכה והרגישו מובילים, מרגישים היום חלק מהעדר וחסרי מעוף.

אני מאמין שהמגמה החדשה שתמצח מתוך המגמה הזו היא שימוש גובר והולך באלמנטים גרפים ידניים (בין אם המעצב מצייר על דף ובין אם הוא משתמש בואקום או מאוד רגיש עם העכבר). עם מותו (הסופי) הקרב והולך של הפלאש, כפי שחזיתי אי שם ב-2010, והמחסור בספריות אנימציה חדשות וטובות של הטמל5\JS\סיאסאס המעבר לגרפיקה שנראית “ידנית” נראית לי הגיונית. מה שיכול לערער על ההגיון הזה הוא הצורך בהרבה עבודת הכנה ומאמץ בביצוע כדי להגיע לתוצאות טובות ובעולם בו אנו עובדים, עולם בו הזמן (לעיתים) חשוב יותר מהאיכות, התוצאה עלולה להיות כל כך גרועה בחלק מהמקרים עד שזה יגרום לסלידה וחשש.

 

האבולוציה של העיצוב השטוח

במהלך גאוני וחשוב, עולם העיצוב נפטר כמעט לחלוטין ממעברי הצבע (gradients) הנוראיים שכיכבו בעשור הקודם כמורשת של שנות התשעים והחל מעבר לעיצוב שטוח. לצער כולנו, לא תמיד הושקעה מחשבה מספקת במעבר הזה, כשלרוב המעצב היה בוחר גוון אחד (לרוב בתחילת או בסוף הספקטרום) והופך אותו לצבע השולט ומתייחס לאלמנט כ”אלמנט שטוח” בעקבות זה. כשהושקו מערכות ההפעלה iOS 7\8 ואנדרואיד 5 קיבל העיצוב השטוח את תשומת הלב והביצוע הנכון, בעיקר בסביבת המובייל כמתבקש. התרומה של אנדרואיד לסוג העיצוב הזה משמעותית במיוחד לנוכח העובדה שגוגל שחררו את ה-Material Design שיוצא מגבולות המובייל ומגיע גם לשולחן העבודה. הקונספט של עיצוב “כרטיסים” בבסיסו הוא רעיון נכון – השימוש במשטחים לבנים “ריקים”, הצללות ותנועתיות עובדים יפה ביחד כדי ליצור גישת דו-מימד ותלת-מימד.

materials

האמונה שלי לגבי סגנון כזה של מערך כרטיסים המאגדים ומציגים מידע רלוונטי באזור תחום היא שמגמה זו תמשיך, אך תשתנה ותתפתח לכיוונים רחבים יותר. כיום, סגנון כזה מתאים בעיקר לסביבות מובייל ופחות למסכים גדולים, אבל אפשר לראות כבר היום איך שימוש בשטחים לבנים (לקוחות אוהבים לקרוא לזה “שטחים ריקים”) מקבלים תפקיד גדול יותר ואני מאמין שאנו עתידים לראות הרבה יותר חלל פתוח. אני גם חושב שסגנון עיצוב מינימליסטי וקלאסי יגבר וירים את ראשו יותר בסיבוב הבא של אתרים מודרנים. השימוש בפאראלאקס, לדעתי, ייפסק ונחזור לראות תמונות רקע גדולות. אתר נקי, עם פלטת צבעים מצומצמת ישתבח עם השנים ויחזיק מעמד יותר טוב מאתר צעקני ועמוס.

 

מיני-אפליקציות

כן, אני יודע שהכותרת הזו נראית כמו כותרת גרועה פרי היוצר של אתר וואינט, אבל לא הצלחתי למצוא שם טוב יותר. אולי חוויות מרוכזות? אפספשן? מה שאני מדמיין כאן הם למעשה חוויות משתמש, או מסלולי משתמש (User Journeys) עצמאיים אשר גדלים ומתרחבים ככל שהמשתמש מתקשר איתם. אני יודע, ההסבר לא הכי ברור, אז הנה דוגמא – דמיינו את עמוד הבית של אתר מסויים המכיל מספר קריאות לפעולה או מודולים עיקריים – הרשמה והתחברות לאתר, מסלול היכרות (Tour), הצעה מוצרית כלשהי וכו’. בשלב הראשון המשתמש רואה את כל הקריאות לפעולה הללו בצורה מצומצמת, עם טיזר או קריאה לפעולה ספציפית. ברגע שהמשתמש בוחר להפעיל איזשהו מסלול באמצעות אינטראקציה עם אחד המודולים הללו, מיני-אפליקציה תופעל מבלי להוציא את המשתמש מהסביבה בה הוא נמצא. אם ניקח לדוגמא את מודול ההרשמה, לחיצה עליו כפתור הרשמה תהפוך את אותו אזור למסלול הרשמה (registration funnel) מבלי להפנות ולהוציא את המשתמש מהעמוד בו הוא נמצא.

seattle

החוויות הללו יכולות להיות פשוטות או מורכבות יותר, אבל בסופו של דבר המטרה העיקרית היא פישוט של הניווט וההיכרות הראשונית, תוך הצגת מגוון האפשרויות הקיימות מבלי להעמיס על המשתמש. יתרונות נוספים בצורת ההצגת הזו הם צמצום אפשרי של גובה העמוד (מיד נדבר על זה), הכוונה טובה יותר של המשתמש וצמצום השלבים שהמשתמש צריך לעבור כדי להשיג את מבוקשו. הטכניקה הזו תהיה מאוד יעילה בכל מה שקשור לאפליקציות ווב מאחר והיא תמנע מעברים בין עמודים על מנת לבצע משימה מסויימת. המודול הרלוונטי פשוט מתאים עצמו בהתאם לפעולה שהמשתמש מעוניין לבצע. והנה לינק לאתר המגניב של הספייס נידל בסיאטל.

 

צמצום גובה עמוד

בתחילת הפוסט התייחסתי למגמות הקבועות שהשתרשו כאן בשנים האחרונות, מגמות אשר הופכות כל אתר לשכפול של אתר אחר. אחת המגמות הללו היא אתר העמוד הבודד (One pager). האמונה השולטת כרגע היא גלילה אינסופית ופחות הקלקות וכמו שזה נראה כרגע, נמשיך לראות את המגמה הזו בתקופה הקרובה. באופן אישי, אני חושב שזו חוויה לא טובה, אפילו גרועה. אני אוהב את השימוש בגלילה כשיש צורך קריאטיבי בה, כמו למשל כדי להפעיל אנימציות, או להכניס קטעי תוכן נוספים ורלוונטים.

water

אם מנהלי אתרים ישקלו יותר לעומק מה התוכן ומה מטרת האינטראקציה בין המשתמש לאתר, הכנסת נקודות בהן משתמשים צריכים ללחוץ על אלמנטים או מודולים מסויימים כדי לקבל תוכן רלוונטי יותר שמעניין אותם – לא יהיה רע בכלל. בשילוב עם המיני-אפליקציות עליהן כתבתי למעלה ופיתוח צד לקוח מודרני, לחיצה על כפתור העכבר או על מסך הסלולרי כבר לא דורש רענון או טעינה מחודשת של העמוד. איך אנשים הגיעו למסקנה שאתה צריך לגלול או להחליק 50 פעמים על מנת לראות את התוכן אותו המשתמש מחפש, נשגב מבינתי. אני מקווה שבסיבוב הבא של האתרים, הרבה יגיעו למסקנה שזה מעפ-עפן.

 

טיפוגרפיה

טיפוגרפיה תמיד הייתה המאהבת שלי, אבל היא הייתה מאהבת די מכוערת בכל הנוגע לעולם הדיגיטלי. למזלנו, בשנים האחרונות העולם הדיגיטלי התפתח והטיפוגרפיה קיבלה מקום הרבה יותר חשוב ומכבד, הרבה בזכות גוגל פונטס. מפתחים ומעצבים כבר לא מוגבלים לפונטים כמו אריאל או, אלוהים ישמור, קומיק סאנס.

googlefonts

בשנים הקרובות אני מאמין שמעצבים ייתנו הרבה יותר משקל (סטאגאדיש) לבחירת הפונטים, הגדלים והמשקלים שלהם. התהליך הזה כבר החל ובאתרים מעודכנים ומתוחזקים אפשר כבר לראות את השינוי המרהיב. השינוי הזה נראה קטן, אבל הוא מורכב מאוד וההשפעה שלו על תפיסת האתר משמעותית מאוד.

 

שלום, ותודה על הדגים

הנבואה ניתנה לשוטים, ואני משתדל מאוד שלא למצב את עצמי כשוטה. יכול להיות שחלק מהדברים עליהם כתבתי לא יקרו בתקופה הקרובה, או בכלל. מרבית הדברים שציינתי הם יותר תקווה לעתיד מאשר סוג של נבואה. אני מחכה בקוצר רוח לראות מה תהיינה המגמות החדשות בעתיד, כאלה שיובילו אותנו לחוויות חדשות ויאתגרו אותנו יותר בעשור הבא. השנתיים האחרונות היו שנים בהן התפתחו מגמות חשובות כמו המעבר למובייל (Mobile first!), יותר אינטראקטיביות ושימוש בתמונות עוצמתיות ובאיכות גבוהה. נקווה שהמגמות החדשות שיכנסו לחיינו בשנים הקרובות יהיו משמעותיות ויקדמו אותנו צעד נוסף לעבר חווית המשתמש המושלמת, עיצוב מדהים ופיתוח מאתגר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש מצב שתאהבו גם את זה